Bob Bonies, Courtesy Alain Hens / campagnebeeld Nynke Tynagel
750 jaar Amsterdam
Jubileumjaar Amsterdam 750 gaat op 27 oktober van start, mooie aanleiding om de stad in de spotlights te zetten. Op PAN Podium figureert Amsterdam 750 twee dagen lang als thema en kunstvoorwerpen van Amsterdamse herkomst verrijken menige presentatie. Zo brengt de Haagse antiquair, juwelier en zilver specialist A. Aardewerk een hommage aan Amsterdams glorieuze verleden met een stand die in het teken staat van 17e en 18e eeuws Amsterdams zilver. Op een uitvergrote kaart uit dezelfde periode (het origineel is op de PAN te koop bij Mefferdt & De Jonge) staat aangegeven waar de makers ervan hun atelier hadden. Onderdeel van de presentatie is een belangrijke particuliere collectie antieke zilveren tabaks- en snuifdozen; onder de ruim 40 dozen bevinden zich rijk gegraveerde en uiterst zeldzame exemplaren. Hiernaast is er voor liefhebbers van 17e en 18e eeuws Amsterdams zilver ook een monumentale wijnkan van Johannes Schiotling, het achtdelige Tuinhout servies van Frederik Manicus en een collectie zilveren miniaturen.
Nynke Tynagel
In een toelichting op haar werk zegt Nynke Tynagel: “De PAN en ik gaan jaren terug. Ik liet mij er graag verleiden, als bezoeker maar ook als deelnemer, door het veelzijdige aanbod aan kunstwerken uit verschillende disciplines: van ambachtelijke meesterwerken tot intrigerende kunst en curiositeiten uit heden en verleden. Dit jaar mocht ik het campagnebeeld ontwerpen, een hele eer. Ik wist al snel wat het ging worden. In mijn werk beeld ik mij vaak een personage in, iemand met een bepaald beroep, een vurige passie of gewoon een typetje dat ik vervolgens portretteer aan de hand van zijn of haar leefomgeving en persoonlijke bezittingen. In dit geval werd het een verwoed verzamelaarskoppel. Hun collectie van kunst, antiek en design, hier stilistisch weergegeven, is eclectisch en wordt niet zozeer door strikte categorieën als wel door emotie gedreven. Je zult ze dit jaar weer tegenkomen op de PAN op zoek naar nieuwe aanwinsten. Ze leven te midden van hun indrukwekkende verzameling en menen nog wel wat ruimte vrij te kunnen maken in hun overvolle privémuseum: hun hedendaagse Wunderkammer.”
40 lezingen en panels over traditie, vernieuwing en actualiteit in de kunst
In samenwerking met partners als Stichting Amsterdam 750, Amsterdam Museum, Codart, VNK en anderen heeft PAN Podium ook dit jaar weer een inspirerend programma te bieden. De thematiek in lezingen en panels is elke dag anders. Zij varieert van de geschiedenis van Amsterdam tot de verassende rol van kleur, en van de ontwikkeling in technisch onderzoek tot de behoefte om te reizen omwille van kunst. Wie PAN Amsterdam bezoekt, is bij alle onderdelen van dit programma van harte welkom.
Margitte Verwoerdt, hoofd Programmering, Partnerships en Events bij PAN Amsterdam, wil samen met coördinator Janneke Luns de beurs toegankelijk maken voor iedereen die zich voor kunst interesseert: “Een kunstbeurs is meer dan een plek om alleen kunst te kopen. Het is ook een plek om je te laten inspireren, te verbinden, te genieten en kennis uit te wisselen. Deze elementen komen uitgebreid samen in het lezingenplatform PAN Podium: een plek voor verdieping op de beurs. Op PAN Podium worden actuele thema’s en ontwikkelingen besproken, kan expertise worden geraadpleegd en kan men aansluiting vinden binnen verschillende communities in de kunst, antiek en designwereld.”
Andy Warhol, Jan Cremer, Bob Bonies en een designvleugel van € 600.000,-
MPV (Mark Peet Visser) Gallery uit Oisterwijk komt met een uitzonderlijk aanbod: een complete serie Reigning Queens(1985) van Andy Warhol, gesigneerd en genummerd door de kunstenaar. In zijn portretten van Elizabeth II van Engeland, Margretha II van Denemarken, Beatrix van Nederland en Ntombi Twala van Swaziland transformeert Warhol de taal van de traditionele portretkunst in die van de populaire cultuur. Galerie Helga Hofman presenteert een solo van de onlangs overleden Jan Cremer. Nieuwkomer Alain Hens uit Antwerpen exposeert in een minimalistische setting Bob Bonies spectaculaire driedimensionale werk uit 1966, afkomstig uit een belangrijke privécollectie. 1966 is een cruciaal jaar in Bonies’ carrière. Zijn doorbraak vond plaats tijdens de internationale tentoonstelling Vormen van Kleur, die Wim Beeren eind 1966 organiseerde in het Amsterdamse Stedelijk Museum met kunstenaars die een ‘koele werkwijze’ voorstonden. De Roermondse galerie Antiques Emporium presenteert de Art Nouveau vaas Titania Genre 6388 van Johann Loetz Witwe die exemplarisch is voor diens vakmanschap en innovatieve benadering. Kunstgalerij Albricht brengt het expressieve Personnage, olieverf op doek, van Karel Appel uit 1976. Antiquariaat De Roo toont een vroeg 18e eeuwse, Nederlandse hemelglobe in originele staat, vervaardigd in Amsterdam door Gerard Valk en zijn zoon Leonard. Epoque Fine Jewels uit Kortrijk verrast met een opwindende Cartier broche. En voor muziekliefhebbers is er de Maene-Vinoly vleugel. Aan dit hoogstandje van traditie, innovatie en esthetiek, geïntroduceerd door piano vakhandel Piano’s Maene, hangt een prijskaartje van ca. € 600.000,-.
Tickets
Karel Appel, Personnage 1976 Oil-Canvas. Courtesy Kunstgalerij Albrich.