Interview. Ontmoet de ondernemer, in deze serie Tanja Deurloo, geurexpert en parfumdesigner over geur in huis. “Je kunt geur als vierde dimensie zien in een ruimte.”
‘Geuren-nerd, dat is mijn geuzennaam’
“Mijn fascinatie of waarom ik mijn bed uit kom is de verwondering van wat geur met je doet. Als kind had ik al een fascinatie voor zintuigen. Smaak, geur, reuk en tast. De zachte zintuigen. Niet omdat ze zachte impact hebben, maar omdat ze niet cognitief zijn. Aan de andere kant was ik ook een bèta kind. Ik wilde graag iets technisch doen. Zo kwam ik uit op scheikunde. Na mijn studie wilde ik deze twee liefdes combineren en zo kwam ik uit op de cosmetische en parfumindustrie. Na bij grote bedrijven te hebben gewerkt op het gebied van productontwikkeling en geur innovatie had ik de behoefte om voor mijzelf te beginnen. In mijn onderneming Annindriya richt ik mij op het maken en adviseren van geuren voor bedrijven en organisaties en wat geur kan toevoegen aan een merk of organisatie. Tijdens dit proces ben ik bezig met de vraag hoe een merk of bedrijf ruikt, want een merk is ook een persoonlijkheid. Daarnaast hebben we een winkel met een assortiment van de meest bijzondere parfums van de wereld waar we ook persoonlijk geuradvies doen.”
"Met behulp van een ‘perfume profiling’ helpen we mensen de geuren te ontdekken die bij ze passen."
“Je reukzintuig is het meest krachtige en emotionele zintuig van alle zintuigen.”
“Dat komt door de directe koppeling van je neus en het oudste gedeelte van je hersenen. Dit deel van je hersenen wat al in de embryonale fase is aan aangemaakt, het limbisch stelsel, noemen we ook wel het oerbrein. Hier zitten onze emoties en herinneringen. Er zit geen taal, sociaal wenselijk gedrag, geen cognitieve vaardigheden. Er zit alleen maar oer gevoel. Angst, woede, lust etc. Je wordt blanco geboren met alleen maar de lichaamsgeur van je moeder. Deze geur ken je zelfs al in de buik en vormt het eerste ‘boek’ in je eigen geur bibliotheek. Gedurende je verdere leven komen daar verschillende boeken bij. De geuren die je ruikt zijn onlosmakelijk verbonden aan de emotie die je op het moment van ruiken hebt. Zowel positieve als negatieve emoties. Je eerste kus, de krijtjes op school, vakantie, natuur, eten, drinken.”
“Een proustiaanse herinnering.”
“De beroemde romanschrijver Marcel Proust beschreef in zijn werk “A la recherche du temps perdu” over een geurervaring die hem terug bracht naar zijn kindertijd. Hij doopte een madeleine in bloesemthee en de geur die hij lang niet geroken had activeerde zijn geheugen (de zogenaamde mémoire involontaire) en langzaam kwamen alle herinneringen aan het dorpje Combray terug. Dit werkt met alle geuren net zo. Als je bijvoorbeeld misselijk bent geworden van vanillevla dan zit vanille in de verkeerde hoek. Als je een lieve tante had met een rozen parfum dan zit de rozengeur in de lieflijke hoek. In principe is elke voorkeur voor een geur terug te herleiden naar een moment.
Er zijn een paar geuren, en hier is nog steeds veel onderzoek naar, die universeel negatief geassocieerd worden. De geur van rotting en de geur van brand. Je kunt deze geuren ook op een gegeven moment minder negatief ervaren, maar dat leer je je zelf aan. Bijvoorbeeld bij eten wat gefermenteerd is of een kaas die stinkt, maar wel lekker is. Geur die wereldwijd over het algemeen positief ervaren wordt is echte vanille. Vanille zit in veel koekjes en toetjes wat doet denken aan de kindertijd, maar ook omdat er een vleugje vanille in moedermelk zit. Daardoor staat vanille voor veel mensen als teken voor geborgenheid.”
“Je kunt geur als vierde dimensie zien in een ruimte.”
“Vierde dimensie.”
“Het voegt iets toe wat niet zichtbaar en tastbaar is. Je kunt geur op verschillende manieren inzetten in een ruimte. Het begint natuurlijk eerst dat het er niet negatief mag ruiken. Er zijn best wel veel ruimtes waar je het riool of sanitair ruikt, waar veel gerookt is of waar de afzuiging niet goed is en het naar eten ruikt. De eerste stap is dan een goede ventilatie, afzuiging en de bron oplossen. De meeste simpele manier van geur in huis is dat het schoon ruikt. Veel mensen associëren schoonmaak of wasmiddel met een schoon, opgeruimd en verzorgd huis. Daarnaast kun je de ambiance aanzetten. Net zoals met licht en muziek kun je de sfeer verzachten of versterken. Je kunt het heel huiselijk laten ruiken of juist heel modern. Landelijk of artistiek. Of juist heel minimalistisch of intiem. Parfums zijn vaak uit 30-40 en soms wel 100 ingrediënten opgebouwd. Een minimalistische ruimte kan daarentegen worden versterkt met een minimalistische geur. Een geur als deze is maar opgebouwd uit maximaal twee of drie akkoorden. Het wordt daardoor meer een zweem van een geur in plaats van een parfum. Het wordt dan bijna een abstracte geur.
Iets kan bijvoorbeeld avantgardistisch ruiken. Het ruikt dan bijvoorbeeld naar mineraal, ruikt stenig of juist droog rokerig. De ingrediënten ruiken dan naar de geur van metaal en beton of roze peper, wat rokerig ruikt.”
“Veel mensen kiezen voor geuren die voor het goede leven staat; whisky, cognac, chocolade, karamel. Het gronden van je onderkomen, huiselijkheid en veiligheid, kan worden benadrukt met houtachtige geuren. Hout komt van een stam en de wortels staan in de grond. Het zijn letterlijk aardse geuren die stevigheid kunnen benadrukken. Daarnaast bevestig je daarmee dat je voor mooie materialen in een ruimte hebt gekozen. Hetzelfde geldt voor leer. De geur van leer straalt hoogwaardigheid en luxe uit. De nestgeur van een huis ruik je pas bewust zodra je bijvoorbeeld terugkomt van vakantie. Het jammere van ons reukzintuig is dat je hersenen alleen maar geïnteresseerd zijn in veranderingen. Dit stelt ons in staat om bijvoorbeeld opeens brand te ruiken, maar het nadeel is dat je op een gegeven moment je eigen huis niet meer ruikt. Het is daarom verstandig om regelmatig te wisselen van geur. De beleving van iedere ruimte is anders. De badkamer, slaapkamer, eetkamer en zitkamer worden op een andere manier gebruikt. Het is prettig om dit te benadrukken met een bijpassende geur. Je kunt je per ruimte afvragen wat je wilt benadrukken. Het schone gevoel of juist een mini spa gevoel. Ontspannend of actief. Warm en intiem. Of juist verwelkomend. Geur in huis kun je net zoals muziek aan- en uitzetten. Soms heb je behoefte aan stilte op zowel geur als geluidgebied. Een andere keer zet je het juist aan. Zo creëer je sfeer.”
Perfume Lounge
Cornelis Krusemanstraat 25